Hírek > Egyéb hírek  


Civil Európa Hírlevél
feliratkozás
Adja meg e-mail címét:

HATÁRON ÁTNYÚLÓ VÁSÁRLÁSOK: KI AD TANÁCSOT?
2002-04-25

Ha egy belga állampolgár Németországban vásárol egy konyhai robotgépet, hogyan érvényesítheti rá odahaza a jótállást?

Hova forduljon, ha a spanyol tengerparton vásárolt üdülőjének fenntartási díjait magasnak találja? Köthet-e valaki életbiztosítást egy másik uniós országban és hogyan? Mit kell tudnia, ha új vagy használt autót például Dániában akar venni, mert ott a legalacsonyabbak az árak?

Az ilyen és hasonló kérdésekkel az Európai Unió 375 millió polgára egyre gyakrabban kerül szembe, ami az egységes belső piac létrejöttéből következik. Néhány hónap múlva annyival már könnyebb lesz a helyzet, hogy nem csak a 15 ország lesz egyetlen nagy piac, hanem ebből 12-ben már a pénz is ugyanaz lesz, az euró.

Nem kell tehát fejszámolóművésznek lenni vagy zseb-számológépeket nyomogatni, ha egy másik tagállamban járva tetszik meg az EU polgárnak egy kisebb vagy nagyobb értékű holmi, mert az árak közvetlenül összehasolíthatók lesznek. A határokon átnyúló vásárlásokhoz azonban még mindig jónéhány akadályt kell leküzdeni, mert a tagországokban nem egyformák a forgalmi adók, a különféle szabá-lyozások és előírások.

Ezeknek a fogyasztói gondoknak a megkönnyítésére hozták létre a fogyasztók európai központjainak hálózatát, amelyből most nyitották meg Brüsszelben a legutóbbit - 12 másik már működik más uniós országokban. Ezeket a központokat az Európai Bizottság és a tagország közös befeketetésével hozzák létre és arra vannak, hogy ingyenes tanácsadással és adott esetben segítségnyújtással még kézzelfoghatóbb valósággá tegyék az embereknek, hogy egy 375 milliós közösség polgárai. Ahogy az áruk és szolgáltatások határokon átnyúló vásárlása és igénybe vétele szaporodik, úgy sokasodnak velük a különféle problémák is, amelyekkel a fogyasztó szembekerül.

A fogyasztók európai központjai telefonon, levélben, telefaxon és persze személyesen is elérhetők és felvilágosítást adnak, mit kell tenni, mit kell kitölteni, milyen illetéket, adót kell odahaza vagy idegenben fizetni, ha egy másik uniós ország-ban vásárol valamit az ember. Hova forduljon, ha garanciális problémája támad, segítenek neki az ügyintézésben, ha úgy tűnik, hogy csaló üzleti fondorlat áldozata lett, vagy az általa vett holmi nem felel meg saját hazája biztonsági vagy éppen közegészségügyi normáinak. A fogyasztói központok nem passzív panaszkönyv szolgáltatást nyújtanak, hanem közvetlen beavatkozással igyekeznek megoldást találni a költséges peres eljárások helyett.

Magda Aelvoet, belga közegészségügyi és fogyasztóvédelmi miniszter a közvetlen hasznon kívül abban látja az ilyen központok jelentőségét, hogy segítenek betemetni azt a szakadékot, ami még mindig megvan az Európai Unió magasztos elvei és fejlődő integrációja, valamint az egyszerű emberek között. Nagyban hozzájárulhatnak ahhoz, hogy az emberek a magukénak érezzék az Európai Uniót, amely számukra is naponta szélesebbre tárja a horizontot és ahol mindenütt otthon érezhetik magukat Finnország és Svédország északi sarkkörön túli
vidékeitől Portugália szubtrópusi tengerpartjaiig.

Szerző: [Európa Itthon]

Civil Európa Hírlevél hírei
Hírek külföldről
Hírek itthonról
 
Programfelhívások
Beszámoló programokról
Pályázatok
Könyv
Forrás
Beszédes statisztika
Olvasóink kérték
Hírek angolul
 
     Téma     
 
Összes hír
 
Civil Európa/Európa Ház
Kapcsolat | Nyilatkozat